menu

ΕΚΔΟΤΙΚΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ

Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

ΓΙΑΤΙ ΕΛΙΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΛΑΔΙ;


«Τώρα πο μπήκαμε στήν περίοδο τς νηστείας χω, μαζί μέ λλους, δύο πορίες. πρώτη χει σχέση μέ τήν βδομάδα τς Τυροφάγου: Γιατί πιτρέπεται τό γάλα καί τά γαλακτοκομικά προϊόντα καί δέν πιτρέπεται τό κρέας; παγορεύονται τά κοτόπουλα καί πιτρέπονται τά αγά. δεύτερη. Γιατί στόν καιρό τς Μ. Τεσσαρακοστς δέν τρμε ψάρια καί τρμε τά «θαλασσινά» καί τό χαβιάρι μερικές φορές τρμε λιές καί χι λάδι;»……………..
Εστοχη πάντηση καί στά δύο ρωτήματα χει δώσει γιος θανάσιος Πάριος, μεγάλος διδάσκαλος τς κκλησίας. Γράφει σ’ να γιατρό: «Κατηγορες τόν φίλο σου πειδή τήν βδομάδα τς Τυρινς τρώγει αγά δέν τρώγει μως τήν κότταν πο γενν τά αγά… λλά ποία σύγκρισις μπορε νά γίνη μεταξύ του αγο, πο δέν εναι ζον καί τς κόττας, πο εναι ζον; Τό αγό εναι πολύ κατώτερον πό τήν ρνιθα. Καί ς πόδειξιν πικαλομαι τήν δικήν σας γνώμην, δηλαδή τήν γνώμη τν ατρν. Ες σους εναι ρρωστοι καί ρχίζουν νά εσέρχωνται ες τό στάδιον τς ναρρώσεως ρίζετε ς τροφήν τά μικρά καί τρυφερά κοττόπουλα καί χι μίαν μεστωμένην ρνιθα. Διά ποον λόγον τό κάμνετε ατό; Διότι, λέγετε, τό παχύ καί λιπαρόν φαγητόν θά βλάψη ατόν πο τώρα ρχίζει νά συνέρχεται πό τήν σθένειάν του, πειδή στόμαχός του δέν χει κόμη τήν δύναμιν νά δεχθ καί νά χωνεύση βαρείας τροφς. φο λοιπόν πάρχει διαφορά μεταξύ μικρο κοττόπουλου καί μεγάλης κόττας καί τό κοττόπουλον εναι ς τροφή πολύ κατώτερον ες δύναμιν πό τήν κότταν καί οδείς ατρός επε ποτέ τι αγό, κοττόπουλον, κόττα εναι μοία τροφή καί ξ σου κατάλληλος διά τούς σθενες, δέν εναι φανερόν τι νοήτως μς κατηγορον διατί τρώγομεν αγά καί χι ρνιθας;… Μς κατηγορον κόμη διατί τρώγομεν λαίας, χι μως καί λαιον, ν μέσα ες τά λαίας πάρχει λαιον. λλά καί μέσα ες τά σταφύλια πάρχει ονος. σα μως σταφύλια ν φάγωμεν δέν πρόκειται νά μεθύσωμεν` τό πολύ πολύ νά βαρυστομαχιάσωμεν…».
λλωστε ο λιές ποτελον ξηροφαγία. Τρώγονται, δηλαδή ς καρπός μέ ψωμί καί ξηρούς καρπούς σέ καιρό αστηρς νηστείας, ν τό λάδι φορ στά φαγητά – πολυάριθμα καί νοστιμώτατα – πο παρασκευάζονται μέ τό λάδι. Γιά τά πανάκριβα θαλασσινά καί τό χαβιάρι δέν θά μποροσε κανείς νά κάνη λόγο. ποτελον παρωδία νηστείας.
θεσμός τς νηστείας χει μεγάλο πλάτος καί βάθος καί δέν περιορίζεται μονάχα στή χύτρα μας. χει βαθύ πνευματικό περιεχόμενο. Γιά τόν πνευματικό σκοπό τς νηστείας γράφει στήν «πί το ρους μιλία» είμνηστος π. Σεραφείμ Παπακώστας τά ξς:
« νηστεία εναι σπουδαο μέσο πιβολς πί το αυτο μας καί κυριαρχίας πί πιθυμιν το σώματος, πο δύνανται νά δηγήσουν ες πάσαν μαρτίαν… νηστεία εναι πίσης σπουδαία σκησις καί γυμνασία, διά νά ποκόπτη Χριστιανός τό διον θέλημα, νά ταπεινώνεται, νά πακούη, νά πειθαρχ ες νωτέραν αθεντίαν, καί δή ες τόν Θεόν καί τήν κκλησίαν… κόμη βοηθε τόν Χριστιανόν φ’ νός νά πιμένη καί προσκαρτερή ες τήν προσευχήν, διότι κάμνει τόν νον καθαρώτερον καί προσεκτικώτερον… φ’ τέρου δέ βοηθε ες τήν λεημοσύνην…», ταν φυσικά κάνουμε οκονομία μέ τή νηστεία.
Σχετική εναι καί μιά λλη πιγραμματική διατύπωση: «Ο τό βραδυφαγσαι τοτο μόνον νηστεία στίν, λλά καί τό βραχυφαγσαι καί τό μή ποικιλοφαγσαι». Συμπληρωματική καί παρακάτω φράση: «σκησίς στι τράπεζα ν μονοειδ τροφή συνισταμένη». Δέν ρκε, δηλαδή, μονάχα νά περιμένης τό βράδυ γιά φαγητό. Πρέπει καί τροφή νά εναι μετρημένη. Καί προπάντων χι πολυδάπανες νηστίσιμες ποικιλίες, πο εναι παρωδία καί μπαιγμός τς νηστείας.
Σ’ ατό τό σημεο διαίτερα πιμένει λόγος το Θεο καί πατερική σοφία. νηστεία δέν εναι νας ξηρός τύπος. Εναι προπάντων διάθεση ψυχική. Συνδυάζεται πάντα μέ τίς λλες ρετές, τήν γκράτεια, τήν προσευχή, τή φιλανθρωπία. «Τιμή νηστείας ο σιτίων ποχή, λλά μαρτημάτων ναχώρησις» τονίζει ερός Χρυσόστομος.
νηστεία μάλιστα πρέπει νά εναι κφραση ελικρινος μετανοίας, χωρίς τήν ποία τίποτα δέν μς φελε. σα-σα μπορε νά μς παραπλαν καί νά μς δημιουργ τήν ψευδαίσθηση τς πνευματικς αταρκείας. Μς τό πογραμμίζει τόσο καθαρά Θεός μέ τό στόμα το προφήτου σαΐα. γλώσσα πο χρησιμοποιε φλογερός προφήτης ξ νόματος το Θεο, εναι πολύ σκληρή, λλά καί φυπνιστική. Στηλιτεύει τόν πουλο πειρασμό τς ποκοιμιστικς τυπολατρίας, στόν ποο μπορε νά καταντήση νηστεία (σ. ’ 13, νή’ 3-7).
«Μήν περιορίζης τό καλό της νηστείας μονάχα στήν ποχή πό τά φαγητά. Νηστεία ληθινή εναι ποξένωση πό τίς κακίες», τονίζει μνητής τς νηστείας Μ. Βασίλειος.
ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ Β. ΜΕΛΕΤΗ
«ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΙΗΣΟΥ ΧΡΙΣΤΟ» ΤΟΜΟΣ Α’ Σέλ. 273-275
www.enromiosini.gr
ΠΗΓΗ : /www.romnios.gr/




▣ Γίνετε μέλη στη σελίδα μας στο Facebook: ΟΙ ΦΙΛΟΙ ΤΟΥ ΕΣΤΑΥΡΩΜΕΝΟΥ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου